ENTREVISTA A LOLA BAÑON, ESPECIALISTA EN TEMAS ISLÁMICOS, AUTORA DEL LIBRO “PALESTINOS”

ENTREVISTA A LOLA BAÑON, ESPECIALISTA EN TEMES ISLÀMICS, AUTORA DEL LLIBRE “PALESTINS””

“Los palestinos tienen dos armas invencibles: La resistencia y la demografía. Ambas van a impedir que desaparezcan y puede garantizar la victoria final.“

Lola Bañon, periodista y escritora española, proyecta una mirada de esperanza dentro del genocidio que está viviendo Palestina. Especialista en temas islamistas e investigadora de este conflicto armado es la autora del libro “Palestinos”, donde narra su propia experiencia como testigo de la segunda intifada. Lola es además socia fundadora de la ONGD MENUTS DEL MÓN. En la entrevista exclusiva para nos ofrece una visión real, equilibrada; un análisis con perspectiva más allá de las bombas que están matando civiles, entre ellos niños. Denuncia la masacre y alienta la resistencia

Els palestins tenen dos armes invencibles: La Resistència i la demografia. Ambdues van a impedir que desapareguin i pot garantir la victòria final.

Lola Bañon, periodista i escriptora espanyola, projecta una mirada d’esperança dins del genocidi que està vivint Palestina. Especialista en temes islamistes i investigadora d’aquest conflicte armat és l’autora del llibre “Palestins”, on narra la seva pròpia experiència com a testimoni de la segona intifada. Lola és més soci fundadora de l’ONGD MENUTS DEL MÓN. En l’entrevista exclusiva per ens ofereix una visió real, equilibrada; una anàlisi amb perspectiva més enllà de les bombes que estan matant civils, entre ells nens. Denuncia la massacre i encoratja la resistència

Como definiría la situación actual? De auténtico genocidio contra el pueblo Palestino, de máximo peligro pero no solo para Palestina, sino para todo Oriente Próximo. El conflicto supone el fin de la posibilidad de tener dos estados que ha sido hasta ahora la esperanza de la comunidad internacional.

Estamos ante un conflicto asimétrico a favor de Israel que tiene las armas. El palestino militarmente no puede ganar porque no tienen ejército. Han sido los perdedores siempre, en cualquier negociación política. En la actualidad con todos los asentamientos israelís construidos después del año 67, va a ser imposible la solución de los estados. Sencillamente porque los palestinos no tienen tierra.

Como define la estrategia de Israel para borrar del mapa a Palestina a través de los asentamientos judíos? En términos territoriales, los asentamientos judíos hacen imposible que los palestinos puedan tener un estado con soberanía. Las ciudades y pueblos son controlados continuamente. Si se crea un estado palestino va a ver presencia militar israelí permanente, rodeando los núcleos. Eso le impide a Palestina tener el control de la soberanía. Israel con el apoyo de occidente lo que ofrece a los palestinos son islas de tierra sin dominio soberano propio. Esto es inaceptable para cualquier proyecto político.

Como vive esta situación la población palestina? El pueblo no tiene esperanza, los jóvenes intentan analizar qué posibilidades políticas existen y lo que ven es que no hay esperanza. Pero en mi opinión, en medio de todo esto hay dos armas pacificas e invencibles: la resistencia y la demografía. El alto índice demográfico de Palestina si puede ofrecer una posición diferente a la que tienen hasta ahora.

Qué papel tan decisivo puede jugar la demografía? Hay que tener en cuenta que Palestina tiene el mayor índice de natalidad del mundo. Las bombas sionistas no van a acabar con el pueblo palestino, no lo han hecho en 60 años. Por cada bomba, por cada muerto se levanta 10 palestino o más.

Eso suena un poco extraño en medio de la masacre. Si, ahora mismo el genocidio que viven los palestinos borra toda posibilidad de alimentar otras vías que no sea más masacre. Todo se ve negro, o rojo del color de la sangre.

Entonces cual sería, en su opinión la posible ruta de trabajo para encontrar la solución y frenar el conflicto bélico?

La solución al conflicto es muy delicada, pero no puede haber nunca una solución que contemple que haya un pueblo con menos derechos que otro pueblo. Desde mi punto de vista la solución de mantener los dos estados: Palestina e Israel no es operativa, porque hay asentamientos judíos ilegales construidos en tierra palestina. Los palestinos no tienen tierra. La única solución posible a largo plazo es un estado único en el cual puedan vivir todos y cada uno tenga la religión que prefiera, pero esto no lo acepta Israel que debería dejar de ser un estado confesional judío.

Difícil el camino hacia la paz? No. A largo plazo, y a pesar de las imposiciones militares de Israel, la demografía juega a favor de los palestinos y dentro de 20 y 25 años serán superiores a los israelís. De este modo los propios palestinos pueden anular la autoridad Palestina y denunciar que están bajo ocupación total de Israel y que sufren un apartheid

Anular la autoridad Palestina y declararse en estado de apartheid sería una estrategia para vencer?

Sí, es lo que paso en Sudáfrica, salvando todas las diferencia. En el caso de Palestina, con el índice de natalidad más alto del mundo, la posibilidad de que se de esta situación es muy real. Con lo demografía tan alta los palestinos pueden denunciar a la comunidad internacional que viven en un régimen de apartheid y `pueden reclamar que Israel se haga cargo de ellos. Esa sería una jugada brillante porque, según la ley internacional , el ocupante ha de hacerse cargo del ocupado. Y ahí los palestinos pueden reclamar que no tienen los mismos derechos que los israelíes. Una denuncia que ahora mismo no pueden hacer porque hay una autoridad palestina.

De eso son conscientes los judíos? Por supuesto, por eso muchos judíos vienen diciendo que la única supervivencia de Israel es tener un estado palestino al lado, porque si no la demografía va a poner la balanza al lado de los palestinos. Saben que para preservar un estado judío es necesario que exista un estado palestino, sino el estado de Israel en décadas tiene el peligro de desaparecer como estado confesional.

Según su análisis la mayoría palestina en un único estado, puede abolir Israel? Si eso pasara cuando los palestinos numéricamente superiores, se decidan a dar a poner en práctica esta estrategia política: anular la autoridad Palestina y denunciar a la comunidad internacional que están bajo la total ocupación de Israel y viven en un régimen de apartheid.

Volviendo a la situación actual, que diferencias observa respecto conflictos bélicos anteriores? En esta ocasión las redes sociales han puestos caras a lo que hasta ahora eran simples cifras. Esto marca una diferencia y explica la gran movilización internacional con Palestina y el hecho de promover un boicot contra los intereses de Israel.

Como interpreta la postura indiferente e ineficaz de occidente respecto al conflicto?

El problema de occidente es que no integra en su discusión política a las fuerzas islamistas. Eso supone que estamos intentando buscar una salida al conflicto ignorando al islamismo político.

Com definiria la situació actual? D’autèntic genocidi contra el poble Palestí, de màxim perill però no només per a Palestina, sinó per a tot Orient Pròxim. El conflicte suposa la fi de la possibilitat de tenir dos estats que ha estat fins ara l’esperança de la comunitat internacional.

Estem davant d’un conflicte asimètric a favor d’Israel que té les armes. El palestí militarment no pot guanyar perquè no tenen exèrcit. Han estat els perdedors sempre, en qualsevol negociació política. Actualment amb tots els assentaments israelians construïts després de l’any 67, serà impossible la solució dels estats. Senzillament perquè els palestins no tenen terra.

Com defineix l’estratègia d’Israel per esborrar del mapa a Palestina a través dels assentaments jueus? En termes territorials, els assentaments jueus fan impossible que els palestins puguin tenir un estat amb sobirania. Les ciutats i pobles són controlats contínuament. Si es crea un estat palestí va a veure presència militar israeliana permanent, envoltant els nuclis. Això li impedeix a Palestina tenir el control de la sobirania. Israel amb el suport d’occident que ofereix als palestins són illes de terra sense domini sobirà propi. Això és inacceptable per a qualsevol projecte polític.

Com viu aquesta situació la població palestina? El poble no té esperança, els joves intenten analitzar quines possibilitats polítiques hi ha i el que veuen és que no hi ha esperança. Però al meu entendre, enmig de tot això hi ha dues armes pacífiques i invencibles: la resistència i la demografia. L’alt índex demogràfic de Palestina si pot oferir una posició diferent a la que tenen fins ara.

Quin paper tan decisiu pot jugar la demografia? Cal tenir en compte que Palestina té el major índex de natalitat del món. Les bombes sionistes no van a acabar amb el poble palestí, no ho han fet en 60 anys. Per cada bomba, per cada mort s’aixeca 10 palestí o més.

Això sona un poc estrany enmig de la massacre. Si, ara mateix el genocidi que viuen els palestins esborra tota possibilitat d’alimentar altres vies que no sigui més massacre. Tot es veu negre, o vermell del color de la sang.

Llavors com seria, segons la possible ruta de treball per trobar la solució i frenar el conflicte bèl · lic?

  La solució al conflicte és molt delicada, però no hi pot haver mai una solució que contempli que hi hagi un poble amb menys drets que un altre poble. Des del meu punt de vista la solució de mantenir els dos estats: Palestina i Israel no és operativa, perquè hi ha assentaments jueus il · legals construïts en terra palestina. Els palestins no tenen terra. L’única solució possible a llarg termini és un estat únic en el qual puguin viure tots i cada un tingui la religió que prefereixi, però això no ho accepta Israel que hauria de deixar de ser un estat confessional jueu.

  Difícil el camí cap a la pau? No A llarg termini, i malgrat les imposicions militars d’Israel, la demografia juga a favor dels palestins i d’aquí a 20 i 25 anys seran superiors als israelians. D’aquesta manera els propis palestins poden anul · lar l’autoritat Palestina i denunciar que estan sota ocupació total d’Israel i que pateixen un apartheid

Anul · lar l’autoritat Palestina i declarar-se en estat d’apartheid seria una estratègia per vèncer?

Sí, és el que va succeirr a Sud-àfrica, salvant totes les diferencia. En el cas de Palestina, amb l’índex de natalitat més alt del món, la possibilitat que es doni aquesta situació és molt real. Amb el demografia tan alta els palestins poden denunciar a la comunitat internacional que viuen en un règim d’apartheid i `poden reclamar que Israel es faci càrrec d’ells. Aquesta seria una jugada brillant perquè, segons la llei internacional, l’ocupant ha de fer-se càrrec de l’ocupat. I aquí els palestins poden reclamar que no tenen els mateixos drets que els israelians. Una denúncia que ara mateix no poden fer perquè hi ha una autoritat palestina.

D’això són conscients els jueus? Per descomptat, per això molts jueus vénen dient que l’única supervivència d’Israel és tenir un estat palestí al costat, perquè si no la demografia posarà la balança al costat dels palestins. Saben que per preservar un estat jueu cal que hi hagi un estat palestí, sinó l’estat d’Israel en dècades té el perill de desaparèixer com a estat confessional.

Segons la seva anàlisi la majoria palestina en un únic estat, pot abolir Israel? Si això passés quan els palestins numèricament superiors, es decideixin a donar a posar en pràctica aquesta estratègia política: anul · lar l’autoritat Palestina i denunciar a la comunitat internacional que estan sota la total ocupació d’Israel i viuen en un règim d’apartheid.

. – Tornant a la situació actual, que diferències observa respecte conflictes bèl · lics anteriors? En aquesta ocasió les xarxes socials han llocs cares al que fins ara eren simples xifres. Això marca una diferència i explica la gran mobilització internacional amb Palestina i el fet de promoure un boicot contra els interessos d’Israel.

Com interpreta la postura indiferent i ineficaç d’occident respecte al conflicte?

El problema d’occident és que no integra en la seva discussió política a les forces islamistes. Això suposa que estem intentant buscar una sortida al conflicte ignorant l’islamisme polític.