VISITAMOS EL PROYECTO PINRÉ, BURKINA–FASO. ÁFRICA

VISITEM EL PROJECTE PINRÉ, BURKINA-FASO. ÀFRICA

Un grupo de cooperantes hemos viajado a Burkina- Faso para conocer de cerca la gestión del proyecto Pinré. Con satisfacción comprobamos que la subvención enviada, fruto del esfuerzo de nuestras actividades, se ha rentabilizado al máximo. Hemos cumplido las expectativas trazadas: se han instalado dos placas solares para dotar de luz al pueblo, se han construido un cobertizo, La Payote, punto de reunión de las mujeres y se ha ayudado a reconstruir la escuela.
Os invitamos a seguir leyendo, a descubrir este apasionante país y disfrutar de la cooperación y los lazos de amistad que hemos establecido.

Un grup de cooperants hem viatjat a Burkina-Faso per conèixer de prop la gestió del projecte Pinré. Amb satisfacció hem comprovat la subvenció enviada, fruit de l’esforç de les nostres activitats, s’ha rendibilitzat al màxim. Hem complert les expectatives traçades: s’han instal • lat dues plaques solars per dotar de llum al poble, s’han construït un cobert, La Payote, punt de reunió de les dones i s’ha ajudat a reconstruir l’escola.
Vos convidem a seguir llegint, a descobrir aquest apassionant país i gaudir de la cooperació i els llaços d’amistat que hem establert.

Llegar a Pinre y comprobar in situ la instalación de las placas solares, el cobertizo para mujeres y la reconstrucción del colegio que da cabida a 200 niños ha sido, sin duda, una de las mayores satisfacciones del viaje. El dinero invertido en cooperación se ha rentabilizado al máximo y ese es el primer mensaje que queremos transmitir a los socios. Con los 3.789€ que enviamos, fruto de nuestras actividades multiculturales (taller de djembe, festivales, rastrillos) hemos hecho posible todo esto.
Pero la alegría, las sorpresas y los descubrimientos se han ido multiplicando al largo de la semana que hemos estado compartiendo vida con los burkinabeses. Burkina es un país empobrecido, esquilmado, rico en minas de oro en manos de extranjeros, un país más del África explotada.

Proyecto y nuevos objetivos
En el pueblo de Pinré viven 10.000 personas que comparten un único pozo, una escuela y ahora, gracias a la colaboración de la ONGD MENUTS DEL MÓN,  disponen de luz solar, un colegio digno y un cobertizo para las mujeres.
No existe agua potable ni  luz eléctrica. Las casas son de barro y caña y algunas de ladrillo. Viven de la agricultura y de la escasa ganadería; economía de subsistencia que, en épocas de sequía,  hace que existan graves problemas de desnutrición, especialmente en los niños.
Las dos placas solares que hemos subvencionado son básicas para los habitantes del pueblo ya que dotan de luz solar a la población. Nuestra ayuda en la mejora de la infraestructura del colegio  ha servido para motivar a los 200 alumnos y los tres profesores de un centro escolar que permanecía olvidado por falta de recursos. El cobertizo para mujeres es el punto de reunión que ellas necesitan para hablar de sus proyectos, un lugar que ellas se han ganado a pulso y  les permite mantener sus encuentros al margen de las directrices de los hombres.

Una de las dos placas solares El único pozo que hay en el pueblo

En la visita también les hemos  llevado medicamentos comprados en el propio país con la prescripción médica en el idioma de origen. Los habitantes de Pinré carecen de Posta Sanitaria y ningún médico visita la zona. Nosotras dedicamos una jornada a la asistencia sanitaria. Nuestras cooperantes las doctoras Cristina Parada y Carmen Gómez Moruno atendieron a la población y después explicaron a los profesores los usos de los medicamentes y productos sanitarios que les dejamos
La comunicación y la hospitalidad fue tan intensa que una vez allí hemos complementado esta colaboración con un micro proyecto patrocinado por una de nuestras cooperantes, Carmen García, que ha regalado seis árboles de mango para la población.
Ahora el objetivo es conseguir una Posta Sanitaria y otro pozo que pueda mejorar sus condiciones de vida. Todo esto lo realizamos con la implicación de las autoridades locales, de todo el pueblo, dispuesto a colaborar en la mejora de sus infraestructuras de una manera integrada, sin  alterar sus costumbres y tradiciones, siendo quienes son, pero optimizando su calidad de vida.

El cobertizo para las mujeres

Niños de la calle
En nuestro viaje a Burkina nos merece especial atención este colectivo de niños que andan por las calles de la capital,  Uagadugú, pidiendo dinero y comida que guardan en el mismo saco: viejos botes de tomate. Nuestra experiencia fue muy triste y nos dejo sin palabras, ellos se comieron nuestras sobras de la comida  de un día. Y eso incluía huesos de pollo ya roídos, arroz manoseado, agua  caliente y sucia… Es difícil explicar la impotencia, la indignación que se siente cuando se ven estas situaciones injustas. Nos preguntamos cómo es la vida de  estos niños, qué futuro les espera.

Las clases y el colegio de Pinré que hemos ayudado a construir

Mujeres
Ellas son, sin lugar a dudas, el motor de la economía, las que trabajan de sol a sol, paren y cocinan. Sin ellas una se pregunta como funcionaria el país a nivel domestico, estructural. Son las dinamizadoras, pero siguen bajo el mandato del hombre. Por suerte son mujeres enérgicas, alegres y con una capacidad asombrosa para cambiar a mejor sin dejar de ser ellas: africanas. Eso nos gustó.
El proyecto Pinré es iniciativa de ellas y con ellas llevamos la colaboración. Sus ganas de aprender, su curiosidad, sus danzas alegres nos han enseñado mucho.  Conociéndolas estamos seguras de que el cambio de su país está en sus manos.  Su rebeldía les impulsa a exigir sus derechos como seres humanos y en ese camino cuentan con nuestra ayuda.

Ayudamos a reconstruir el colegio Las mujeres realizan la mayoría de trabajos

Conclusiones
Cooperar con Burkina es posible. No hemos buscado pobreza extrema para calmar conciencias. Hemos ido directamente al trabajo de cooperación y desarrollo. Nuestro objetivo final es que Pinré sea sostenible como pueblo y que con ellas y ellos podamos intercambiar experiencias, establecer lazos de comercio justo y solidario y como siempre decimos, que  quizá algún día sean ellos los que nos puedan ayudar a nosotros. Mientras tanto, ni la crisis ni la pobreza que estamos viviendo aquí en España por culpa de la mala gestión del gobierno y  la banca corrupta, nos impiden seguir cooperando.
Finalmente, queremos expresar nuestro agradecimiento a la voluntaria de MENUTS DEL MÓN en Burkina, Cristina Picó, sin la que este proyecto no habría sido posible.
Os invitamos a ver las fotos y prometemos un vídeo sobre el proyecto Pinré que estamos elaborando para el próximo boletín informativo.

 

Las doctoras atendiendo a los habitantes de Pinré

Las doctoras atendiendo a los habitantes de Pinré

La cooperante Carmen García con su micro-proyecto de árboles.

La cooperante Carmen García con su micro-proyecto de árboles.

Arribar a Pinre i comprovar in situ la instal ·lació de les plaques solars, el cobert per a dones i la reconstrucció del col · legi que dóna cabuda a 200 nens ha estat, sens dubte, una de les majors satisfaccions del viatge. Els diners invertits en cooperació s’ha aprofitat al màxim i aquest és el primer missatge que volem transmetre als socis. Amb els 3.789 € que enviem, fruit de les nostres activitats multiculturals (taller de djembe, festivals, rastells) hem fet possible tot això.
Però l’alegria, les sorpreses i els descobriments s’han anat multiplicant al llarg de la setmana que hem estat compartint vida amb els burkinesos. Burkina és un país empobrit, esquilmat, ric en mines d’or en mans d’estrangers, un país més de l’Àfrica explotada.

Projecte i nous objectius
Al poble de Pinré viuen 10.000 persones que comparteixen un únic pou, una escola i ara, gràcies a la col·laboració de l’ONGD MENUTS DEL MÓN, disposen de llum solar, una escola digna i un cobert per a les dones.
No hi ha aigua potable ni llum elèctrica. Les cases són de fang i canya i algunes de maó. Viuen de l’agricultura i de l’escassa ramaderia; economia de subsistència que, en èpoques de sequera, fa que hi hagi greus problemes de desnutrició, especialment en els xiquets
Les doss plaques solars que hem subvencionat són bàsiques per als habitants del poble ja que doten de llum solar a la població. La nostra ajuda en la millora de la infraestructura del col · legi ha servit per motivar els 200 alumnes i els tres professors d’un centre escolar que romania oblidat per falta de recursos. El cobert per dones és el punt de reunió que elles necessiten per parlar dels seus projectes, un lloc que elles s’han guanyat a pols i els permet mantenir les seves trobades al marge de les directrius dels homes.

Una de les dos plaques solar L'únic pou que hi ha al poble

A la visita també els hem portat medicaments comprats en el propi país amb la prescripció mèdica en l’ idioma d’origen. Els habitants de Pinré no tenen Posta Sanitària i cap metge visita la zona. Nosaltres dediquem una jornada a l’assistència sanitària. Les nostres cooperants les doctores Cristina Parada i Carmen Gómez Moruno atendre la població i després van explicar als professors els usos de els medicaments i productes sanitaris que els deixem
La comunicació i l’hospitalitat va ser tan intensa que un cop allà hem complementat aquesta col·laboració amb un micro projecte patrocinat per una de les nostres cooperants, Carmen García, que ha regalat sis arbres de mango per a la població.
Ara l’objectiu és aconseguir una posta sanitària i un altre pou que pugui millorar les seves condicions de vida. Tot això ho realitzem amb la implicació de les autoritats locals, de tot el poble, disposat a col · laborar en la millora de les seves infraestructures d’una manera integrada, sense alterar els seus costums i tradicions, sent qui són, però optimitzant la seva qualitat de vida.

El rafal per a les dones

Nens del carrer
En el nostre viatge a Burkina ens mereix especial atenció aquest col · lectiu de nens que caminen pels carrers de la capital, Ouagadougou, demanant diners i menjar que guarden en el mateix sac: vells bots de tomàquet. La nostra experiència va ser molt trist i ens va deixar sense paraules, ells es van menjar les nostres sobres del menjar d’un dia. I això incloïa ossos de pollastre ja rosegats, arròs grapejat, aigua calenta i bruta … És difícil explicar la impotència, la indignació que se sent quan es veuen aquestes situacions injustes. Ens preguntem com és la vida d’aquests nens, quin futur els espera.

Les classes i el col • legi de Pinré que hem ajudat a construir

Dones
Elles són, sense cap dubte, el motor de l’economia, les que treballen de sol a sol, parin i cuinen. Sense elles una es pregunta com funcionària el país a nivell domèstic, estructural. Són les dinamitzadores, però segueixen sota el mandat de l’home. Per sort són dones enèrgiques, alegres i amb una capacitat sorprenent per canviar a millor sense deixar de ser elles: africanes. Això ens va agradar.
El projecte Pinré és iniciativa d’elles i amb elles portem la col · laboració. Les seves ganes d’aprendre, la seva curiositat, les seves danses alegres ens han ensenyat molt. Coneixent estem segures de que el canvi de seu país està a les mans. La seva rebel · lia els impulsa a exigir els seus drets com a éssers humans i en aquest camí compten amb la nostra ajuda.

Ajudem a reconstruir el col. legi Les dones fan la majoria de treballs

 

Conclusions
Cooperar amb Burkina és possible. No hem buscat pobresa extrema per calmar consciències. Hem anat directament al treball de cooperació i desenvolupament. El nostre objectiu final és que Pinré sigui sostenible com a poble i que amb elles i ells puguem intercanviar experiències, establir llaços de comerç just i solidari i com sempre diem, que potser algun dia siguin ells els que ens puguin ajudar a nosaltres. Mentrestant, ni la crisi ni la pobresa que estem vivint aquí a Espanya per culpa de la mala gestió del govern i la banca corrupta, ens impedeixen seguir cooperant.
Finalment, volem expressar el nostre agraïment a la voluntària de MENUTS DEL MÓN a Burkina, Cristina Picó, sense la qual aquest projecte no hauria estat possible.
Us convidem a veure les fotos i prometem un vídeo sobre el projecte Pinré que estem elaborant per al proper butlletí informatiu.

 

Les doctores atenent els habitants de Pinré

Les doctores atenent els habitants de Pinré

La cooperant Carrmen García amb el seu micro projecte d'arbres

La cooperant Carrmen García amb el seu micro projecte d'arbres